zondag 29 mei 2016

Grammofoon "Renata"

Omstreeks 2005 kocht ik voor een zacht prijsje een salongrammofoon van het merk "Renata".  Ik vond het een aardig kastje. Geen topmerk, maar een fraai voorbeeld van een eenvoudige grammofoon in een deftig jasje.
De NV Spreekmachines- en muziekinstrumentenfabriek "Renata" was gevestigd te Oisterwijk en behoorde aan de familie Biemans. De firma heeft bestaan van medio jaren '20 tot ca. 1940.
Onder de naam Renata (afgebeeld op het houtwerk van de grammofoon) bevind zich in de meeste gevallen een logo met CBO. Waar de C voor staat weet ik nog niet, maar de B is voor Biemans en en de O voor Oisterwijk.
De firma produceerde de kasten en monteerde de grammofoons. De fabriek produceerde de motors niet zelf. Volgens advertenties was dit import van Zwitserse makelij.


3 opmerkingen:

  1. Ik heb, naar aller waarschijnlijkheid, precies hetzelfde exemplaar. Het is een familie-erfstuk. Zeer interessant is de bovenstaande informatie over de maker, afkortingen etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste mensen;
    In het tijdschrift van heemkundekring de kleine meijerij (Oisterwijk)jaargang 2013 heb ik in een artikel van plm. 30 pagina's de geschiedenis van dit bedrijf (Renata n de gebr. Biemans) beschreven. Dit artikel is ook in twee delen verschenen in de Weergever (2014)
    Groet
    Martin van der Waals

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste, ik heb ook zo’n exemplaar van Renata staan. Ook in een mooi kastje. Iemand interesse?

    BeantwoordenVerwijderen