vrijdag 6 mei 2016

Bladmuziek (1)

Al vrij snel startte ik, naast het verzamelen van 78-toerenplaten, met het verzamelen van bladmuziek. Mijn voorkeur ging (en gaat) uit naar het populaire genre van tussen ca. 1890-1940. Een periode waarin echte pareltjes werden uitgegeven. Veel bladmuziek was uitermate illustratief en bevatte regelmatig het portret van de zanger die het nummer uitvoerde of bekend had gemaakt. Tekeningen, prenten, foto's, filmfoto's en reclame staan op voor- en achterzijde afgebeeld.

Rudolph Valentino (1895-1926), de populaire filmster afgebeeld op bladmuziek

Klassieke muziek had nimmer mijn voorkeur, hoewel ik grafische pareltjes wel bewaarde. De verzameling bladmuziek bevat Frans-, Duits- en Engelstalig repertoire, maar in de eerste plaats onze moedertaal bij voorkeur. In het Nederlands verzamel ik eveneens het populaire genre, zoals Pruis, Davids, Derby, Bandy etc.

Bladmuziek kan een belangrijke bron van informatie zijn, o.a. kan er op staan vermeld:

  • welk repertoire de betreffende artiest had
  • welke platen werden opgenomen
  • op welke labels het lied was uitgebracht
  • hoe men met de uitvoerende artiesten in contact kon komen
  • een portret van de artiest of de tekst- of muziekschrijver
  • reclame
  • Hoe vaak de muziek inmiddels gedrukt was, een belangrijke bron om de populairiteit van het lied aan af te meten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten