maandag 25 april 2016

78-toeren verzameld, in een notedop(je)


Omvangrijk is mijn collectie niet bepaald te noemen. Van-alles-wat-bij-elkaar is een betere treffer als omschrijving van mijn collectie platen, bladmuziek en een enkele grammofoon. Echter, een rode draad loopt er wel door. Sinds het begin van de jaren '90 startte ik met het verzamelen van oude geluidsdragers. Door toeval eigenlijk. Op een rommelmarkt rondom het Tilburgse Willem II-stadion kocht ik voor 100 gulden een HMV-grammofoon met een vijftigtal 78-toerenplaten. Na wat verbeteringen van de weergever werd het afspelen van de platen een stuk draaglijker. De platen van Derby en Scholte klonken verstaanbaar en werden steeds leuker om te beluisteren. De verzameling groeide gestaag en bevatte aanvankelijk voornamelijk Nederlandstalige platen. Mijn interesse ging ook uit naar documentatie en bladmuziek, dus ook de papieren collectie groeide voort. Nu is de collectie vooral wat statisch en wacht op verwerking voor publicaties (in welke vorm dan ook). You-Tube is tegenwoordig ook een prachtig middel om je liefhebberij te presenteren.

Een Excelsior-salongrammofoon en, nog te selecteren, 78-toerenplaten

Eerder ben ik jarenlang in het bezit geweest van een (succesvolle) website met oud amusementsmuziek als onderwerp. Sinds een aantal jaren is die website ter ziele, mede vanwege tijdgebrek en allerlei andere redenen. Uiteindelijk is het wel weer mijn bedoeling om topics te gaan schrijven met betrekking tot artiesten als Kees Pruis, Willy Derby, Lou Bandy en hun successen van weleer. Ook zaken met betrekking tot platen en bladmuziek van het interbellum zullen met regelmaat de revue passeren. Om al het verzamelde materiaal maar statisch in de kast te laten staan is zonde, dus probeer ik het via deze blog weer opnieuw wat toegankelijk te maken. Laat vooral weten wat je mening is. Aan verzoekjes voor teksten en muziek doe ik niet, dus daar wordt ook niet gereageerd.


Een fragment van een stuk bladmuziek uit het repertoire van
Lou Bandy, die overigens zelfs de Nederlandse tekst schreef. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten